DSektionens mekträff i Boxholm

20 december, 2022

Så var det äntligen dags igen för årets upplaga av DSektionens mekträff i Boxholm vilket lockade ett 40-tal deltagare och många D-modeller.

Tidigt på morgonen 24e september svävade ett tiotal Gudinnor av varierande ålder och version mot Boxholm för att deras vårdnadshavare skulle få ny information om hur de på bästa sätt skall underhållas och vårdas. Utöver Gudinnorna samlades även ett antal CX, SM, XM, Xantia, C5 samt en B11 och ytterligare några onämnbara fordon utanför det gamla bussgaraget i Boxholm för deltagande på DSektionens årliga mekarträff. Det är tack vare klubbens medlem Åke Allerth som detta är möjligt eftersom han sedan många år hyr in sig där för att husera sina fina bilar.

Femmans växel

Väl på plats bjöDS de 40-talet deltagande Citroënisterna på kaffe och bulle innan första presentationen drog igång; ”Hur smörja 5:ans växel?”

Den alltid lika kunnige Mattias Lindström visade och beskrev hur växellådan var uppbyggd och förklarade varför det är så viktigt att se till att 5:ans växel får säkerställd smörjning.

De flesta bilar modifierades redan från fabrik eller på den auktoriserade verkstaden, men något hundratal av de första bilarna som rullade ut 1970 med en 5:e växel levererades utan denna modifiering. Något som fick fatala konsekvenser om det inte upptäcktes i tid.

Enklast ser man om växellådan modifierats genom att titta på växellådans främre gavel. Om det finns två ”popnitliknande” skallar ungefär mitt på, med några centimeters mellanrum, är lådan modifierad.

MEN – även om den är modifierad så krävs det ändå att man emellanåt tar bort gaveln och säkerställer att smörjningen fungerar. Det är lätt hänt att det fastnar något skräp eller annat som stoppar tillförseln av olja till drevet, vilket då kan förorsaka stor skada på lådan.

Mattias visade hur man förebygger att lådan inte havererar på grund av dålig smörjning.

Bromsar

Därefter var det dags att titta på hur man får bukt med anliggande bromsar och vibrationer. Mikael Almfeldt visade vad man behöver göra för få ordning på bromsok med kolvar som går trögt på grund av oxid och smuts. Det tipsades om ett modernt och miljövänligt alternativ som heter vattenpolering där vatten blandat med små glaskulor polerar bort oxiden.

Även invändigt får sig oken en behandling så all oxid i o-ringsspåren mm. försvinner.

Man kan säga att metallen (aluminium) ser bättre än ny ut efter behandlingen, och det ska dröja länge innan det blir problem med bromsarna igen.

Inredning

Efter detta fick vi besök av ett företag från Boxholm som syr upp ny klädsel och inredning till nästan alla typer av bilar. Åke (Allerth) har låtit göra detta till både sin SM och Gudinna hos företaget, vilket i princip består av en sömmerska. Tyvärr hade hon drabbats av den kinesiska förkylning som sveper över hela jordklotet varför hennes man fick berätta om hennes arbete. Vad alla kunde konstatera var att arbetet var synnerligen väl genomfört och det till en mycket modest och rimlig peng. ”Henne kan vi rekommendera!”

Vi närmade oss lunch och hela sällskapet åkte in till Boxholms centrala delar för att avnjuta förbeställda pizzor på en av ortens två (minst) pizzerior.

Otto kontra Diesel

Efter lunch beundrades först samlingen av Gudinnor som parkerats framför dagens utflyktsmål och därefter vidtog nästa programpunkt, motorer.

Dag Berver beskrev principen för Ottomotorn respektive dieselmotorn och gick därefter in på tändsystemet för Ottomotorn. Förhållandet mellan effekt och vridmoment förklarades på ett mycket pedagogiskt sätt, samt skillnader mellan 2-takt och 4-takt mm.

Även lite fördjupad ellära hanns med innan dagen närmade sig sitt slut.

Rally till Tranås för grillkväll

Därefter fortsatte däckspark, småprat, diskussion och inspektion innan deltagarna tackade för en fin dag och bilarna började rulla hemåt åt olika håll. Dock begav sig ett 20-tal personer i halvt ordnad/oordnad kolonn till vandrarhemmet i Tranås. Där hade DSektionen förbokat hela vandrarhemmet, vilket också fylldes till brädden (mer eller mindre). Grillarna tändes, korvar och annat grillades, öl och annan dryck förtärdes och sällskapet fylldes till brädden med detta och annat. Frampå småtimmarna kröp vi in i våra generöst tilltagna rum för nattlogi.

Morgonen bjöd på en generöst tilltagen frukost och fortsatt prat kring våra svävande bilar innan det var dags att skingras för hemfärd.

Stort TACK till Mattias, Dag, Åke och vår ordförande Mikael A som tack vare hårt arbete och goda förberedelser sett till att arrangemanget kunde genomföras på ett kunnigt och intressant sätt. Tack också till vår nye (?!) sektionsfotograf Jonas Hummelstrand som både fotograferade och filmade eventet. Filmen finns tillgänglig på Citroënklubbens sociala medier.