Rapport från årsmötet

8 maj, 2023

Så har vi då avhållit årsmötet den 22 april i Jönköping.

Innan årsmötet fick vi lyssna till Arnold Sundqvist. Arnold är nybliven medlem i klubben men har en lång historik tillsammans med Citroën. Enligt Arnold köpte hans pappa den första Paddan i Göteborg 1956. En bil som han då (13 år gammal) tyckte var ful men insåg efter några år att den var verkligt futuristisk och tekniskt innovativ. Den insikten hade han stor nytta av när han 16 år senare byggde en jetdriven bil som han försökte sätta fartrekord med. Han kom upp i ca 600 km/h när han kraschade på flygfältet Elvington i England. Ren tur och Guds (Gudinnans?) försyn såg till att han överlevde. Bilen använde Citroëns hydraulsystem för fjädringen, vilket gjorde att han kallade den ”världens snabbaste Citroën”. Ingen direkt överdrift med 600 km/h i loggboken! Han fick ett livslångt fysiskt Citroënminne av kraschen i och med att höjdregleringsspaken gick rakt genom hans ben! Bilen finns utställd i Motala Motormuseum.

Arnold kommer till klubbens årsmöte i Vadstena och kommer då att berätta om äventyret med bilen och hela hans liv. För en oinvigd låter hans livshistoria så osannolik att den måste vara sann. Googla gärna upp honom innan årsmötet. Du kommer att fascineras!

Årsmötet förlöpte planenligt. Klubbens verksamhetsberättelse och bokslut lästes upp och godkändes. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet och ny styrelse valdes (nästan samma som föregående år). Ordförande Mikael Almfeldt återvaldes som ordförande. Anders Hörberg, vår ”ständige kassör” hade undanbett sig omval. Istället valdes Mikael Hult till kassör. Han lämnade över uppdraget som sekreterare till Lars Bertil Florén. Till suppleant återvaldes Torbjörn Alunblad. Övriga ledamöter är valda för ytterligare ett år (ledamöterna Mattias Lindström och Dag Berver samt suppleanten Åke Allerth).

Till revisorer valdes Leif Wilhelmsson samt Björn Svensson. Till valberedning utsågs PO Andersson samt Lars Ivar Nilsson.

Efter årsmötet bjöds på korv, däckspark, samtal om snabba (jetdrivna) och lite långsammare (vanlig kolvmotor) Citroëner.

På bilden syns nya styrelsen, från vänster Torbjörn Alunblad (suppleant), Mattias Lindström ledamot, Mikael Almfeldt ordförande, PO Andersson valberedning, Lars Bertil Florén sekreterare, Mikael Hult kassör samt Åke Allerth suppleant. Saknas på bilden: Dag Berver.