DS och ID historik

Citroën DS & ID 1955-75

Vid Parissalongen 1955 presenterades den nya Citroën DS 19 Traction Avant 11 CV inför en mållös publik som aldrig sett något likande förr. DS 19 var utrustad med en fyrcylindrig längsmonterad radmotor på 1 911 cm3 som gav en effekt på 70,5 hk SAE vid 4 500 rpm. Medelst den fyrväxlade manuella lådan hade DS 19 -55 en toppfart på 140 km/h och en förbrukning på 10 lit/10 mil. Designmässigt var DS 19 en revolution med sina mjuka svepande linjer. Den självbärande karossen hade enkelt löstagbara paneler. Nospartiet saknade den traditionella kylargrillen. Förutom den djärva och aerodynamiska formgivningen var den stora nyheten att bilen begåvats med automatisk nivåreglering och gashydraulisk fjädring på både fram- och bakaxeln. Dessutom var DS 19 utrustad med servohjälp för växling, koppling, styrning och bromsar, det senare med två separata bromskretsar och bromsskivor för framhjulen. Till bromssystemet hade man satt en lastavkänande reglerventil för att anpassa bromsförmågan till fordonets last. 12 000 bilar bokades redan första dagen.

Produktionsstart i oktober 1955 men produktionstakten var låg till en början. Men det skulle ta tjugo år innan D-modellen lades ned.Vid Parissalongen 1956 presenterades den enklare ID 19 som saknade servohjälp och hade en något svagare motoreffekt; i standardutförande gav motorn 63 hk SAE (toppfart: 130 km/h) och i ”de Luxe”-utförandet hade den 66 hk SAE (toppfart: 135 km/h.). Produktionen av ID 19 började i mars 1957 och säljstart i Frankrike i maj månad. Därmed beslutade företagsledningen att lägga ned den från 1930-talet härstammande modellen Traction Avant.

Vid Parissalongen 1958 presenterades ID 19 Break, en femdörrars kombi men mekanik från ID 19 de Luxe. Samtidigt presenterades DS 19 Prestige med lyxigare utförande.Två år senare – även denna gång i samband med motorsalongen i Paris – presenterades DS 19 Cabriolet som formgivits av karossmakaren Chapron. Denna modell hade fyrväxlad manuell växellåda med centrifugalkoppling. 1 325 stycken tillverkades från september 1960 fram till 1974.

I oktober 1962 genomgick DS 19 en ansiktslyftning med ny front och stötfångare i syfte att nå bättre toppfart utan att behöva ändra på motorn. Toppfarten var nu uppe i 160 km/h.

I september 1964 presenterades DS 19 Pallas som hade högre utrustningsnivå än vanliga DS 19. Vid Parissalongen detta år meddelades att alla Citroëner kunde erbjudas med bilbälten som tillval.
September 1965 presenterades DS 21 (12 CV) . Motorkapacitet 2 175 cm3. Effekt 109 hk SAE vid 5 500 rpm. Toppfart 175 km/h och bränsleförbrukning på 9,8 lit/10 mil. Strålkastarna fick automatisk höjdjustering för att kompensera karossens rörelser vid acceleration och inbromsning. DS 21 marknadsfördes i utförandena ”Saloon”, ”Pallas”, ”Prestige” och ”Cabriolet”.

Under 1966 upphörde Citroën med tillverkningen av DS:en i England i samband med att fabriken i Slough lades ned. En annan nyhet detta året var att LHS2-oljan till hydrauliksystemet ersattes med mineralbaserade LHM.

I september 1967 presenterades det som man kan kalla andra generationen av DS/ID. Den nya D-modellen var utrustad med fyra strålkastare under ett ögonliknande skyddsglas, och två av lyktorna följde styrningen. Förutom detta hade D-modellen fått nya flyglar, ny motorhuv och ett nytt frontparti.

Ett år senare – i september 1968 – ersattes DS 19 av varvvilliga DS 20: motorkapacitet 1 985 cm3, effekt: 103 hk SAE vid 6 000 rpm. Toppfart 165 km/h och bränsleförbrukning10,4 lit/10 mil. Motsvarande skedde också med ID 19 som blev ID 20.

I september 1969 avvecklas ID-modellen efter 491 434 exemplar. Istället presenteras DSuper med tvåliters motorn på 103 hk SAE (toppfart 165 km/h), samt den motorsvagare versionen DSpécial på 91 hk SAE vid 5 750 rpm som gav en toppfart på 160 km/h. Bränsleförbrukningen hamnade på 10,4 lit/10 mil. Samtidigt presenterades vad man skulle kunna kalla en för dåtiden riktig Gran Tourismo-modell; DS 21 Injection Electrique. Kapacitet 2 175 cm3, 120 hk och en toppfart på 188 km/h. Detta var den första franska serietillverkade bilen med elektronisk insprutning.

1970 utrustades DS 21 med en femväxlad manuell lådamed mekanisk länköverföring.

I september 1972 var det dags för introduktion av en större motor. DS 21 ersattes av DS 23. som hade en cylindervolym på 2 347 cm3. Förgasarversionen fick 124 hk SAE/5,250 rpm medan insprutningsmodellen fick 130 hk SAE. Denna förbrukade 12 liter/10 mil.

Produktionen av DS 21 upphörde därmed i oktober efter att ha tillverkats i 41 805 exemplar. Fram till april 1975 tillverkades 48 464 exemplar av DS 23.

1974 lade Citroën ned fabriken i Quai de Javel med anledningen av att D-modellen avvecklades. Vid Parissalongen samma år presenterades dess ersättare; Citroën CX 2000.

Under nästan 20 års tid tillverkades D-modellen i 1 456 115 exemplar.

Text: Peter H Svensson

Läs även mer här